Fejsbuk je ove godine lansirao nešto što se zove Open Graph. Open Graph (otvoreni grafikon) predstavlja novu platformu koja drugim sajtovima omogućava integraciju sa Fejsbukom i privlačenje korisnika na osnovu njihovih interesa. U prevodu, Fejsbuk je omogućio svima, što pojedincima, što velikim brendovima, da dodju do svojih ciljnih grupa veoma lako, upotrebom gomile Fejsbukovih alata. Veoma lepo od njih, hvala.
Šta ovo konkretno znači i kako zapravo radi?
Ovo konkretno znači, da ćete koristeći ove alate biti u mogućnosti da predstavite svoj sajt prijateljima, fanovima, potrošačima i svim pojedincima koji imaju neku vrstu interesovanja za sadržaj koji imate na vašem sajtu, iako taj pojedinac čak nikada ranije nije čuo za vaš sajt.
Woouu! Dakle, ako imate recimo svoj blog i pišete o nekim totalno nevažnim stvarima (za razliku od mene koji pišem jako pametne stvari k'o što vidite), a te iste nevažne stvari su predmet interesovanja nekog Pere iz Mošorina koji naravno koristi Fejs, upotrebom Fejsbukovih alata veoma je verovatno da će vaša informacija stići do tog istog Pere. Pitate se tačno kako? Fejsbuk stavlja informacije o vašem sajtu u gore pomenuti Open Graph koji u stvari predstvlja mrežu, ne samo sajtova sa njihovim informacijama, već i mrežu Fejsbukovih korisnika sa njihovim interesovanjima. Kombinacijom ove dve mreže dobio se semantički web.
Semantički web? Nikad čuo!
Semantički web je u prevodu na nama svima razumljiv jezik, skup alata i tehnika pomoću kojih informacije na internetu dobijaju svoje značenje. Ne ovo nije bilo sasvim razumljivo, ček' da pokušam ponovo. Za razliku od današnje obrade informacija na netu, gde su informacije samo skup podataka linkovanih jedni na druge, semantički web tim istim informacijama daje odredjeno značenje kao ono u stvarnom svetu, i povezuje ih na osnovu sličnosti njihovog značenja, ali najvažnije povezuje vas i vaša interesovanja sa značenjima tih informacija.
Konfuzno? Zamislite stvaran svet (pošto već više ne živite u njemu), u kojem volite da pijete koka-kolu, da se prežderavate čipsevima, da slušate narodnjake i gledate farmu, i gomilu drugih stvari... Dakle vi volite te stvari? Te stvari imaju neko značenje. O istom tom značenju je u semantičkom web-u reč. Dolazak do željenih informacija na osnovu njihovog značenja, ne na osnovu ključne reči. Inteligentni web.
Kakve to alate Fejsbuk tačno nudi?
Neke od alata verovatno već i koristite. Lajk dugmad, dugmad za šerovanje, razne feed box-ove, itd. Ovde ću vam malo detaljnije objasniti sve njih i kako se koriste, ali i još mnogo toga.
Meta tagovi
Da bi informacije na vašem sajtu dobile neko značenje, sve što treba da uradite je da im ih dodelite. Za to se koriste HTML meta tagovi. Pomoću njih odredjujete tip i osobinu sajta tj. odredjene stranice, njegovo ime, naslove, thumb slike (one male slikice kad šerujete sajt na Fejsu), opise, jezik sajta, njegovu lokaciju, itd.
Ja ovde neću toliko zalaziti u detalje, već ću vam samo skrenuti pažnju na osnovne stvari, a na vama je da istražite mogućnosti do kraja. Počnite od Fejsbukove Getting Started stranice.
Evo jednog konkretnog primera:
<meta property="og:title" content="Vaš sajt i Fejsbuk" />
<meta property="og:type" content="article" />
<meta property="og:site_name" content="Web Arena" />
Dakle, kao što možete da vidite definisali smo naslov stranice, tip stranice i globalno ime sajta. Bacimo oko na tip stranice. U našem slučaju to je article (članak). Postoji čitav niz tipova koje možete dodeliti svakoj stranici na vašem sajtu, na osnovu kojih će one biti uvrštene u onu veliku mrežu koju sam spominjao gore. Da ne bi dužio priču o njima, pogledajte sve moguće tipove (Fejsbuk će listu vremenom proširivati). Dakle sada je svaka vaša stranica dobila odredjeno značenje, tj. tip kojem pripada.
Lajk dugme
Verovatno ste već shvatili značaj lajk dugmića. Pogledajmo the big picture koja se krije iza ovoga.
Kad god se nekom posetiocu svidi nešto na vašem sajtu, velika je verovatnoća da će to isto i lajkovati. Ono što se tada dešava je, da se taj lajk beleži negde u Fejsbukovoj bazi.
Prvo što time dobijate je broj lajkova, ukoliko ste ga uključili da bude vidljiv, a uključite ga. Evo i zašto (čista psihologija). Što je broj lajkova veći, to je veća i verovatnoća da će sledeći posetilac zapravo pročitati ono što se nalazi na stranici i kliknuti na lajk, jer čim se tolikom broju ljudi svidelo znači da ima nečega kvalitetnog. Ukoliko je isto lajkovala osoba koja je dotičnom posetiocu prijatelj na Fejsu (što se može videti pored dugmeta), verovatnoća više da pogleda o čemu se na stranici radi, jer zaključuje da je njegov prijatelj pre njega pročitao i našao to zanimljivim.
Drugo, vraćamo se na one meta tagove. Kada je osoba lajkovala nešto na vašem sajtu, to će se prikazati na njenom Fejsbuk wall-u (džaba ste krečili). Medjutim, ono što nas interesuje je news feed. Na osnovu informacija koje lajkujemo, Fejsbuk nam u news feed-u prikazuje slične informacije koje povezuje preko tih meta tagova. Tako da, ako Pera iz Mošorina voli da čita o sportu (zapravo voli farmu), i za prijatelje ima ljude koji vole isto, ukoliko je neko od njih lajkovao nešto u vezi ove teme, najverovatnije je da će ta informacija da se pojavi na njegovom news feed-u. Tako Pera iz Mošorina dodje na vaš sajt o sportu, a da nikada nije čuo za njega i obrnuto. Dakle to je semantički web, povezanost informacija i ljudi preko realnong značenja tih informacija.
A treće, vi ćete imati uvid u to kolko vas (ne)vole.
Dakle poenta, litre i litre mleka... a ne to je za bildere... Poenta je, stavljajte lajk dugmiće na sva bitna mesta na vašem sajtu. Neka na svakoj stranici budu bar dva lajk dugmeta. Recimo pored naslova i na kraju članka. Takodje ako imate neke kategorije na sajtu, stavite i u njih (kao primer na Web Areni). Ukoliko imate izlistane članke, recimo kod blogova, obavezno dugme pored svakog naslova.
Veoma se lako koriste, a detaljnije o tome pogledajte na Fejsovoj stranici o lajk dugmićima.
Page insights
Još jedna fina stvar koju je Fejsbuk napravio po ugledu na Google-tov Analytics, je Insights. Tu možete da vidite statistike posećenosti, pregleda, lajkova i ostale zanimljive statistike za sve vaše stranice na Fejsu, ali isto tako Insights nudi mogućnost povezivanja na vaš sajt.
To se radi na sledeći način. Opet koristimo meta tagove:
<meta property="fb:admins" content="1406439237, 533833285, 638715744" />
Potrebno je da Fejsbuku kažemo da smo mi admini datog sajta, tako što ćemo navesti sve Fejsbuk korisničke ID-ove onih kojima želimo da omogućimo uvid u statistike. Ako se pitate kako da saznate vaš ID ukoliko ste sebi podesili username, samo kliknite na vaš profil, pa na profilnu sliku. U url-u vašeg browser-a će tada biti nešto ovog tipa:
http://www.facebook.com/album.php?profile=1&id=533833285
Kao što vidite, pojavio vam se vaš ID. Nakon što ste uradili ovo, idite na stranicu www.facebook.com/insights i u gornjem desnom uglu videćete dugme "Insights for your domain".
Kada ste osposobili insights za vaš sajt, statistike neće biti odmah aktivne, trebaće im par dana da se generišu.
Thumb slika
Još jedna zanimljiva stvar su one male slikice koje se pojavljuju kada šerujete neki sajt sa vašeg Fejsbuk profila. Možda ste mislili da Fejs sam bira koju će sliku da postavi ali to nije uvek tako. Vi možete odabrati sliku koju hoćete da se vidi kada neko šeruje vašu stranicu sa sajta. I pretpostavljate opet, preko meta taga.
<meta property="og:image" content="http://webarena.rs/images/image_thumb.jpg" />
Nakon ovoga, kad god neko šeruje stranicu na koju ste ovo ubacili, pojaviće se samo ova slika. Tako da možete postaviti različite slike za sve stranice na vašem sajtu. Idealno je da bude 300x300 pixela. Ukoliko stranica nema ovaj meta tag, Fejsbuk će automatski izvući nekoliko slika sa stranice i ponuditi ih za odabir. Zato ukoliko na sajtu imate banere i slično, oni se mogu pojaviti u tom odabiru, stoga je pametno da sami nametnete svoju sliku za prikaz.
URL Debugger
Za razliku od Google-ta, koji sam crawl-uje vaš sajt kad god mu se prohte u potrazi za izmenama, Fejsbuk je omogućio poseban alat kojim to možete da uradite sami. Ukoliko ste promenili neke od meta tagova, naslov, opis, thumb slikicu, itd, idite na URL debugger -> developers.facebook.com/tools/debug, i osvežite informacije za izmenjenu stranu. Podaci o stranici automatski bivaju izmenjeni u fejsbukovoj bazi. Ovaj alat je takodje koristan ako želite da proverite sa kojim informacijama su vaše stranice indeksirane kod Fejsbuka.
Da ne davim dalje (ako ste i dovde uopšte stigli), Fejsbuk nudi još dosta korisnih stvari kao što su feed box-ovi koji mogu biti povezani za vaš Fejsbuk profil ili stranicu (page) koje možete prikazivati na vašem sajtu. Zatim, share dugme koje ima sličnu ulogu kao i lajk dugme. A zanimljivi su i komentari koje možete da dodate na svaku svoju stranicu na sajtu.Gde Fejsbuk čuva sve te informacije ne smem ni da zamislim.
Uglavnom, koristite sve ovo jer će pomoći vašem sajtu u promociji i dovešće vam više poseta. Nadam se da ste razumeli sve o čemu sam trabunjao (ako je gospodin osnivač razumeo, a koncentracija mu je na nivou trogodišnjeg deteta kojem objašnjavate da nije lepo kakiti pored noše dok se ono igra aviončićem, onda ćete i vi razumeti), i da će vam biti od koristi. Fejsbuk je sve lepo objasnio na svojoj developers stranici developers.facebook.com, zato pravac tamo i na posao.
I za kraj, video sa Fejsbukove F8 konferencije, na kojoj možete da čujete Mark Zuckerberg-a lično (osnivač Fejsbuka) kako priča o ovim stvarima iz prve ruke. Video je malko dugačak, ali ne bi bilo loše da ga pogledate do kraja (ja nisam).
Još jedna najbitnija stvar. Sad svi lajkujte ovaj članak odmah! Ne, još bolje, lajkujte sve gde god vidite lajk dugme na Web Areni. Hvala.